donderdag 29 juli 2010

Vakantie in Oostenrijk en streepje 18!

Zaols reeds eerder verteld, zit ik momenteel in Oostenrijk. Nat, Nat en zeiknat ben ik hier al geworden. Het is hier (buiten de eerste dag) strontweer.

Niets weerhoud me ervan om wat te trainen. Hoogtemeters, trail en spijtig genoeg veel modder.

Zaterdagavond als tussenstop even Fussen (Duitsland) ingelast. Na lang zoeken een "duur" hotelleke gevonden met als doel zondagmorgend voor 7uur een inschrijving te regelen en om 7u30 aan de start te staan van de marathon in Fussen.
De omgeving van Fussen staat vooral bekend voor het Disneykasteel in Hohenshwangau. Ik hoopte natuurlijk langs dit kasteel te passeren daar het op een bergflank ligt.

Alléé, om 7u30 van start, niet wetende wat het doel was. Rustig de eerste 4 kilometers afgemaald. Vreselijk die eerste kilometers, je bekijkt de lopers rond je, vraagt je af wat zij hier doen, kijkt naar de loopstijl, kijkt naar je uurwerk. 5minuten/km is het tempo. Blijven volgen? Die dame die al een poosje bij mij loopt, wat zou haar doel zijn? Bij welk groepje sluit ik me bij aan? Kan ik momenteel 3u30 aan? Het voelt niet super?

Beslissing: we houden het tempo van 5min/km aan en zien waar het ons brengt. Eindtijd van binnen de 3u30 is misschien wel mogelijk als we ons na 30km nog goed voelen!
Na 23km is er van vele lopers die in de eerste 10km in mijn geburen liepen al lang geen sprake meer. Wel is er een franstalige neger waarmee ik de volgende 10km een babbeltje in het duits zal doen. Het was zijn tweede marathon en hetgeen ik al had gezien kreeg zijn gevolgen na 32km. Hij nam enorme hoeveelheden koolhydraatgels en spoelde deze dan nog eens door met isotone dranken. Gevolg: krampen op 32km.

Weer een marathonloper die met scha en schande de les krijgt over eten tijdens de marathon. Neem ongeveer 40 tot 60gr koolhydraten per uur en verder gewoon water, de hoeveelheid is afhankelijk van de temperatuur. Zeker bij een marathon moet dit volstaan.
Ik neem zelf ongeveer 3 Squeezy gels per uur en drink daarbij elke drankpost water. Ongeveer 500ml tot 600ml/uur.

We liepen 1minuut voor op schema van de 3u30 bij km 32. Ik viel weer alleen en besloot dan maar de gas open te trekken daar ik had vernomen dat we niet naar het kasteel liepen.

Uitslag: Eindtijd 3u26m30s. 89ste in de totaalranking en 7de plaats in mijn leeftijdskategorie en dit bij training. Een bangelijk mooie marathon en een goede organisatie. Zo is streepje 18 weer binnengehaald.
In Haglöfs outfit met medaille van Marathon Fussen.

2 opmerkingen:

  1. Hey Geert,

    Proficiat met uw resultaat marathon Fussen. Hopelijk beter weer voor jullie de volgende dagen.

    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat zenne! En inderdaad: hopelijk was het de afgelopen dagen al wat beter weer...

    BeantwoordenVerwijderen